| טיסות למלדיביים | הצהרת נגישות |

אחת מגולות הכותרת של חופשה באיים המלדיביים היא צלילה (עם שנורקל או עם מכלים). האיים המלדיביים הם הזדמנות מושלמת לצלילה במים צלולים כבדולח השופעים בדגים טרופיים, יצורי ים מגוונים ואלמוגים ססגוניים. צלילה עם שנורקל אפשרית וקלה לכל מי שיודע לשחות, ואפילו ילדים מגיל 10 יכולים ללמוד לצלול עם מכלי חמצן. צלילה באיים המלדיבים היא חוויה מדהימה וכלל לא מסובכת

כיום המלדיביים הם אחד מאתרי הצלילה הידועים ביותר בעולם, בזכות צורות האלמוגים המיוחדות במינן והמגוון העצום של בעלי חיים ימיים, שניתן לראות בכל חודשי השנה, ללא מאמץ רב. בשוניות האלמוגים באיים המלדיביים שוכן עולם החי התת ימי המגוון ביותר באזור אסיה. צלילה באיים המלדיביים היא אחד מהבילויים המבוקשים ביותר בקרב תיירים במלדיביים או בקרב צוללנים נלהבים מרחבי העולם.

שטח שוניות האלמוגים באיים המלדיביים הוא השביעי בגודלו בעולם,  5 אחוז מכל שטח שוניות האלמוגים בכדור הארץ נמצא במלדיביים. בכל האטולים (קבוצות האיים) יש אתרי צלילה מדהימים, ועם פתיחתם של איים חדשים לתיירות שמתרחשת כל הזמן, מתגלים עוד ועוד אתרי צלילה באיים המלדיביים

הזמן המומלץ לצלילה באיים המלדיביים

במלדיביים אפשר לצלול בכל עונות השנה. אך התקופה הטובה ביותר למלילה באיים המלדיביים – בעיקר עבור צוללנים נלהבים הרוצים להרבות בצלילה – התקופה המומלצת לצלילה באיים המלדיביים היא בין ינואר לאפריל, כשמזג האוויר נינוח יותר והים צלול יותר. הפלנקטון (צמחייה ימית) שופע יותר באוקטובר ונובמבר, ולכן הים עכור יותר והריאות פחות טובה בתקופה זאת, אלא שדווקא אז, בגלל ריבוי הפלנקטון, הדגים הגדולים פעילים יותר וגלויים יותר (ראו גם מאמר מפורט על עונות מומלצות לטיול באיים המלדיבים).

צלילה עם שנורקל באיים המלדיביים

צלילה עם שנורקל היא דרך קלה, בטוחה וזולה להגיע לעולם הצבעוני והמופלא שמתחת למים. בתי הספר לצלילה באיים המלדיביים המוסמכים ע"י התאחדות הצלילה padi פזורים באיי נופש רבים  מספקים שיעורי צלילה למתחילים, שבהם ניתן להתחיל מצלילה עם שנורקל. מדריכי הצלילה במרכזי הצלילה השונים ימליצו בשמחה על האתרים הספציפיים המומלצים ביותר לצלילת שנורקל באיזור אתר הנופש הספציפי בו אתם נמצאים במלדיביים.

לצוללנים מתחילים כדאי להתאמן בלגונות רדודות, שיש רבות מהן באיי המאלדיבים, כדי להסתגל לשנורקל ולרכוש ניסיון וביטחון עצמי. ברוב הלגונות הרדודות אפשר לצפות בקלות בשפע של דגים מדהימים בקרבת החוף, בעומק של פחות ממטר. הדגים והאלמוגים הזוהרים בשולי השוניות מרהיבי עין וירתקו אתכם לשעות של צלילה, ולכן לצוללנים מתחילים מומלץ לבחור אתרי נופש שיש להם שונית אלמוגים בקרבת החוף.

יש גם אתרי נופש ובתי מלון רבים במלדיבים שמציעים אפשרות של צלילת שנורקל משולבת בשיט בסירות דהוני (dhoni),  מפרשיות מלדיביות מסורתיות. ה"דהוני" לוקחות את התיירים המעוניינים בצלילה באיים המלדיביים (תמורת תוספת תשלום כמובן) מעבר ללגונה של האי, לשוניות במים עמוקים יותר המתאימות לצלילת שנורקל.

בצלילת שנורקל במלדיביים חייבים להקפיד על כללי הבטיחות הבאים:

  • החליטו מראש באופן מושכל היכן  אתם מתחילים את הצלילה ואיפה נקודת היציאה שלכם מהים. הקפידו להודיע לחברים או בני משפחה מראש על מסלול השחייה
  • הקפידו לבדוק – או לשאול – לגבי עוצמת הגאות והזרמים במקום בו אתם נמצאים לפני הצלילה;
  • בזמן צלילה באיים המלדיביים המים הצלולים והנקיים מטעים רבים ויוצרים מעין אשליה אופטית הגורמת גם לים עמוק להיראות רדוד יותר ממה ששהוא באמת, שימו לב.
  • תמיד השתדלו לצלול בקבוצה ולא לבד.
  • שתו הרבה מים כדי למנוע התייבשות.
  • אם אתם צוללים הרחק מהחוף, גם גם לשחיינים טובים מומלץ לחגור חגורת הצלה בגלל שהזרמים עלולים להיות חזקים
  • היזהרו מסירות מנוע;, בעיקר בקרבת אתרי הנופש
  • היזהרו מכוויות שמש בזמן שאתם צפים לאט בלגונה, שקועים בדגים ושוכחים את הזמן.  מומלץ לשים הרבה קרם שיזוף וגם לבוש חולצה קצרה.
  • אל תגעו בקונכיות, באלמוגים או בדגים, ואל תוציאו אותם מהים.
  • בידקו את מיקומכם בים מדי פעם לוודא שלא נסחפתם
  • תכננו את השחייה כך שתצאו מהים לפני השקיעה.

צלילה באיים המלדיביים עם מכלים

בכל מרכזי הצלילה באיים המלדיביים תיירים יכולים ליהנות משיעור צלילה ראשון ללא התחייבות, כדי שיוכלו להחליט אם הם רוצים ללמוד צלילה באיים המלדיביים. מסלול האימונים המבוקש ביותר בקרב רוב המעוניינים בלימודי צלילה באיים המלדיביים הוא קורס צלילה בים הפתוח (Open Water Diver Course) של התאחדות מורי הצלילה הבינלאומית (PADI). מי שמסיים את הקורס בהצלחה מקבל תעודת צוללן מוסמך, איתה ניתן להירשם למסעות צלילה באיים המלדיביים (ובשאר העולם, כמובן).

באיים המלדיביים פועלות גם התאחדויות נוספות של מורים לצלילה בנוסף ל PADI, כגון ההתאחדות הבינלאומית לצלילת מכלים (SSI). אם אין לכם זמן או חשק לעשות באופן מלא קורס צלילה באיים המלדיביים, בחלק, מבתי הספר לצלילה באיים המלדיביים מציעים מסלול חלקי של 4 שיעורי צלילה, הכולל שילוב של ידע תיאורטי וניסיון מעשי של צלילה במים רדודים, לפעמים בבריכת השחייה של האתר, וצלילה חופשית בליווי מדריך בחוף הים של האי.

כדי לקבל תעודת צוללן מוסמך צריך לעשות תשעה שיעורים מעשיים ועוד שלושה שיעורי תיאוריה, ובסופם בחינה. קורס צלילה באיים המלדיביים נמשך בין 6 ל- 9 ימים, כדי לאפשר מספר מספיק של צלילות ושיעורי תיאוריה ולהשאיר גם זמן למנוחה ונופש.

כדי להתקבל לקורס צלילה עם מכלים, יש צורך באישור רפואי על כשירות. אם אתם מביאים אישור כזה מישראל, דאגו שיהיה באנגלית.  לכל צוללן חייב להיות ביטוח נסיעות מיוחד, המכסה סיכוני צלילה. לחולים במחלות כרוניות, כמו מחלות לב או סכרת אסור לצלול. גם לאנשים בריאים לחלוטין אסור לצלול יותר משלוש פעמים ביום.

בכל צלילה חייבת להיות השגחה של מדריכי צלילה מוסמכים. גם לצוללנים מוסמכים אסור לצלול לבד, צלילה אחראית מתבצעת תמיד עם שותף. כל הצוללנים בקורס נדרשים כמובן לציית להוראות המדריכים ולעולם לא לצלול לבדם, בהשפעת תרופות או אלכוהול, או במשך 24 שעות אחרי הטיסה. סירות ההצלה המלוות את הקורס כוללות את ציוד החירום הנדרש וניתן להגיש בהן עזרה ראשונה.

אפשרויות הצלילה

במשך השנים האחרונות תעשיית התיירות במלדיביים התפתחה מאוד ואיתה התפתחו גם בתי הספר לצלילה באיים המלדיביים אשר מציעים פרט לקורסי צלילה גם אפשרויות צלילה מגוונות ומעניינות לצוללנים וגם אתרי נופש רבים הרחיבו את אפשרויות הצלילה בהם להנאת התיירים. הנה חלק מאפשרויות הצלילה באיים המלדיביים:

  • צלילת רענון (Refresher Dive) – מומלצת לצוללנים מוסמכים שלא צללו יותר משנה.  היא מיועדת בעיקר כדי לסייע לצוללנים מוסמכים לרענן את הזיכרון וגם לעדכן את הידע שברשותם, בעיקר אם לא צללו במשך זמן ארוך.
  • צלילה עם מכלי תערובת חמצן וחנקן  – מגדילה מאוד את יכולתו של הצוללן ואת העומק אליו ניתן להגיע.
  • צלילה עם ליווי (Escorted diving) – מיועדת בעיקר לצוללנים חדשים יחסית או חסרי ביטחון, או ליעדים שיכול להיות בהם אתגר מיוחד, כמו שוניות או אניות טבועות. ההגעה ליעד היא בסירה או בספינת ספארי מפוארת. ספינות ספארי אהובות במיוחד על צוללנים בקבוצות המחפשים אתרי צלילה חדשים ורוצים לצלול כמה פעמים ביום ולשלב את החוויה עם שיט תענוגות. מסעות הצלילה שיוצאים וחוזרים מחופי האיים מוגבלת לאתרי צלילה במרחק של שעה או שעתיים של הפלגה בסירת דהוני, ולכן צלילה מתוך שיט בספינת ספארי, המהירה הרבה יותר, מגדילה מאוד את מספר אתרי הצלילה הנגישים לצוללנים.
  • צלילות לילה (Night Diving): אפשרות מבוקשת מאוד של צלילה באיים המלדיביים. בלילה הים המלדיבי מתעורר לחיים כשהפלנקטון מאיר את הים באור זרחני. האלמוגים נפתחים כמו פרחים ופורסים החוצה זרועות, וזהו לא המחזה המרשים היחידי שתיראו בליל צלילה באיים המלדיביים – גם הזהרונים (lionfish), החסילונים, הלובסטרים ויצורי ים ליליים אחרים יוצאים ממאורותיהם לשחר לטרף.
  • צלילת לילה עם תאורת פלואורסצנט (Fluo Night Diving), צלילת לילה הנעזרת בפנסי צלילה מיוחדים המגבירים ככל האפשר את התאורה הביולוגית של צמחי וחיות הים. התוצאה מרהיבת עין: יצורים ימיים מסוימים סופגים את האור ומחזירים אור בצבעים שונים, כאשר הצוללנים רואים אותם בצבעים מדהימים. תופעה זאת נקראת פלואורסנטיות.

אתרי צלילה באיים המלדיביים

האתרים המעניינים ביותר לצלילה באיים המלדיביים הם איזורים המפוזרים בין האיים  המכונים תילה (thila), איונים (לעתים שקועים במים), שהזרמים והגלים מושכים אליהם הרבה מאוד דגים וחיות ים; איזורי הקנדו (kandu), שולי השוניות, שבד"כ ניצתן לצפות בהם בדגים גדולים;  וכם שרידי האוניות הטבועות המפוזרים במאלדיביים, של ספינות שטבעו או הוטבעו בכוונה אחרי שהתבלו כדי להפוך לאתרי צלילה. אחת הספינות הטבועות שהצוללנים יכולים לשחות ממש אל תוכה דרך חור גדול נמצאת ליד מאפושי (Maafushi), אחד מהאיים המיושבים במלדיבים שבו נמצאים שלושה מרכזי צלילה שונים.

יש צוללנים, בעיקר כאלה שכבר חוו בעבר צלילה באיים המלדיביים שמעדיפים לצלול באתרי נופש חדשים, עם אתרי צלילה חדשים. רוב האתרים האלה נמצאים באטולים הרחוקים ממאלה (’Male), בירת המלדיביים. צוללנים אחרים, ביניהם כאלה שהחופשה שלהם קצרה והם מעדיפים לא לבזבז חלק משמעותי ממנה על נסיעות בתוך האיים, בוחרים באתרי צלילה הקרובים למרכז של האיים המלדיביים, כמו 35 אתרי הצלילה המוכרים באטול מאלה הצפוני (North Male’ Atoll), ו -25 אתרי הצלילה המוכרים באטול מאלה הדרומי (South Male’ Atoll).

האטולים בדרום המלדיבים מפורסמים בשוניות האלמוגים שלהם וקל מאוד לראות באיזור הזה כרישים וברקודות, בביטחון יחסי. באטולים של צפון המלדיבים יש שוניות מעניינות והים רדוד יותר. גם באטול ארי (Ari Atoll) תמצאו מבחר עצום של אתרי צלילה ותצפיות על דגים.

במאלה הבירה תמצאו כמה מרכזי צלילה המספקים ציוד צלילה ואפשרויות מתאימות לשיט כדי להגיע לאתרי צלילה. ישנם 6 אתרי צלילה חשובים במרחק קצר מאוד ממאלה, ליד אתרי הנופש מצפון לנמל התעופה הבינלאומי של מאלה:

  • מאלדיב וויקטורי (Maldive Victory), "ניצחון המלדיבים" היא ספינה טבועה מדרום לנמל התעופה של מאלה, אתר צלילה מבוקש.

  • אוקובה תילה (Okobe  Thila),  המכונה גם ברקודה גירי (Barracuda Giri)  מורכבת משלוש שוניות ומאכלסת מגוון עצום של יצורים ימיים.
  • פוראנה תילה (Furana Thila– מערות תת ימיות שבהן בד"כ ניתן לראות כרישים;
  • שונית איץ' פי (H P Reef), באורך של כ- 100 מטר, הכוללת שלוחות אלמוגים, מערות, ונקיקים.
  • מאנטה פוינט (Manta Point) , אתר הצלילה המושלם לחובבי דגי מאנטה (manta).
  • שונית הבננה (Banana Reef), ידועה בכך שיש בה הרבה מאוד דגים ססגוניים בשלל צבעים.

אפשר למצוא עשרות אתרי צלילה מעולים במרחק של בערך שעת שיט מהאי מאלה, המומלצים שבהם הם:

  • קולוסיאום (Colosseum), במרחק כמה דקות של שיט ממאלה,  ליד האי תולוסדהו (Thulusdhoo). שונית היורדת בשיפוע מתון לאורך 25 מטרים נותנת בית לעושר עצום של דגים וחיות ים – כרישון לבן-קצוות (whitetip reef shark), כריש נמר (leopard shark), להקות של פארידה כחולת פס (blue stripe snapper),  לוטין (red snapper), לוטין חצות (midnight snapper), טחן נקוד (eagle ray),  עטלף ים (batfish), ולפעמים גם מאנטה  (manta ray) וכריש לוייתן (whale shark).
  • האוניה הטבועה קודה (Kuda Wreck), ספינה טרופה ליד האי דהיפושי: כאן צוללנים רבים רואים יצורי ים מעניינים כמו חלילון (trumpet fish), דג הקריסטל הקטן (small glassfish), החסילון הנקאי (cleaning shrimp),  ויצרוד.

  • האי ציקן (Chicken Island),  במרחק של כרבע שעה שיט ממאלה, ב"אי העופות", צוללנים יכולים לראות בקלות יחסית צלופחי מוריי (moray eel), צנינית שש-קווית (big eye Trevally)טונה (tuna), לוטין (red snapper), טונה כחולת סנפיר (blue fin),  וכרישון לבן-קצוות (whitetip reef shark).
  • צוק פריסקה (Prisca Head) – צוק תת ימי מצפון לתעלת מירו (Meeru Channel): זהו מקום טוב לראות בו בדרך כלל דגים רבים כמו כרישון לבן-קצוות (whitetip reef shark), כריש שונית אפור (grey reef shark),  להקות של דפדוף שש-פסי (sergeant fish), ואף צנינית שחורה (black jack fish) וצלופחי מוריי.
  • צוק אסדהו (Asdhoo Rock), מצוקים תת ימי ליד האי אסדהו (Asdhoo Island): בחלק מהפסגות התת מימיות בחלק הצפון-מזרחי של המצוקים הגדולים יש עושר אדיר של תפארים ענקיים, להקות של לוטין דם, לוטין כחול פס, צבי ים, לוטין, ולהקות גדולות של כחליים (fusilier). בחופו המזרחי של הצוק גדלים אלמוגים רבים בשלל צבעים.
  • תעלת דהיפושי (Dhifushi Channel) : אתר זה לא מתאים לצלילה לצוללנים מתחילים. מדובר באתר לצלילה עמוקה למתקדמים, עם שלוחות סלע מאתגרות,  שבו אפשר לראות להקות של לוטין דם (hump head red snapper), לוטין כחול פס (blue stripe snapper)  יצרוד (sweet lips), צלופחי מורי, חסילוני מנטיס  (mantis shrimp), לוטין (red snapper), צניניתן צהוב (blue fin Trevally), ו תפארים ענקיים (Napoleon wrasses), וגם אלמוגי מניפה (fan coral) ואלמוגים רכים (soft coral).

הוראות בטיחות וכללים לצלילה באיים המלדיביים

כל מרכזי הצלילה באיים המלדיביים כפופים להוראות הבטיחות ולפיקוח של ממשלת האיים המלדיביים. לפי ההוראות במלדיביים, הצלילה הראשונה של כל תייר, אפילו במקרה של צוללנים מוסמכים, חייבת להיות בהשגחת מדריך.  זהו לא מבחן אלא הזדמנות לרענן את כישורי הצלילה שלכם (וגם, מבחינת הממשלה, לספק פרנסה מובטחת למדריכי הצלילה המקומיים). יש חובה חוקית לצלול במלדיביים עם מחשב ועם מקור חמצן חלופי. במסגרת צלילת החובה עם מדריך חייבים לתרגל מקרה של הסרת המסכה ושימוש בחמצן חלופי.

כחלק מהוראות הבטיחות של המלדיבים גם צוללנים מנוסים חייבים להציג במרכז הצלילה את תעודת הצלילה ואת יומן הצלילות שלהם. לפי הוראות ממשלת המלדיביים, שיא העומק המותר לצלילה ללא הסמכה מיוחדת הוא  30 מטרים. אסור לצלול במלדיבים ללא מלווה או בהפחתת לחץ (דקומפרסיה).

מבחינת הוראות דיג וכבוד לסביבה התת ימית, אסור גם להשתמש במלדיבים בצלצל או ברובה חצים; החוק המלדיבי אוסר איסוף אלמוגים, קונכיות, או כל עצמים אחרים מהים – כלומר אסור להוציא מהמים אלמוגים, חיים או מתים, או כל בעלי חיים אחרים, ובכלל זה דגים;  אסור לדוג בעזרת רשת או חכה בלגונות של אתרי נופש;  התיירים מחוייבים לשמור על שלמות השונית ולהימנע משבירת או מעיכת חתיכות אלמוגים.   גם מכירת מזכרות העשויות שריון צב אסורה על פי החוק. מזכרות משיריון צבים מוחרמות בשדה התעופה של מאלה ובעליהן מקבלים קנס. החוק אוסר גם הוצאת מיני בעלי חיים מוגנים או מוצרים המופקים מהם מהאיים המלדיביים.

 

תכנית שימור האלמוגים

שוניות האלמוגים באיים המלדיביים הן מין הידועות בעולם, ומושכים מדי שנה אלפי  תיירים חובבי צלילה, אולם הן פגיעות מאוד ומהוות אתגר משמעותי לסביבה מבחינת האיים המלדיביים – השוניות הן לא רק מוקד משיכה לתיירים רבים שלעיתים מזיקים להן בטעות, אלא באיים המלדיביים, איים מיוחדים שמהווים למעשה איי אלמוגים, כלומר פסגות של שוניות, שוניות האלמוגים הן הבסיס של המלדיבים, גם ממש פיזית וגם מבחינה כלכלית, כי בזכותן מתקיימים שני ענפי הכלכלה העיקריים במלדיביים, מהם מתפרנסיםן רוב התושבים  – הדייג והתיירות. אם שוניות האלמוגים תיהרסנה, שני אלה ייעלמו.

על רקע זה, מרכזי צלילה באתרי נופש מסוימים החלו בתוכנית סביבתית מיוחדת של "שתילת אלמוגים" (Coral Gardening), בשיתוף הצוללנים התיירים, מתוך מודעות לחשיבותן של השוניות לאקולוגיה של האיים, ולפגיעותן. התוכנית המיוחדת מפעילה צוללנים לסייע ביצירתן של שלוחות אלמוגים חדשות לשוניות, ובכך לסייע לשימור השוניות וחיזוקן.

למרות שהם נראים כמו צמחים, אלמוגים הם בעצם חיות תת ימיות קטנות החיות בקבוצות, ומתרבות ברבייה מינית במשך כמה לילות מסויימים בכל שנה, כשהן פולטות ביציות למים. בשאר ימות השנה האלמוגים מתחלקים ומשתכפלים.

התוכנית המיוחדת לשימור אלמוגים עוזרת לצוללנים לחקות את התהליך של רביית האלמוגים ולשתול אלמוגים במהלך הצלילה כדי למנוע את הדלדלות האלמוגים בעקבות הזיהום הימי והתחממות כדור הארץ. במסגרת התוכנית אוספים שברי אלמוגים, שעדיין חיים, מקרקעית הים, ושותלים אותם במקום אחר כדי ליצור משתלות אלמוגים עם מיגוון גנטי גדול. הביולוגים הימיים המנחים את התוכנית החליטו לגדל ולהרבות בעיקר זני אלמוגים שעמידים יותר לחום, במטרה ליצור שוניות אלמוגים חזקות, המסוגלות להתמודד עם התחממות האוקיינוס. מטרתן של משתלות האלמוגים היא לא רק ליצור אלמוגים חדשים, אלא גם מקומות מחיה לדגים ולבעלי חיים ימיים, ובכך  להעשיר את עולם החי ולחזק אותו. באתרי נופש רבים, מרכזי הצלילה מארגנים גם מבצעים מיוחדים לניקוי ושיקום השונית המקומית. במבצעים כאלה משתתפים בד"כ גם צוות האתר, מדריכי הצלילה והתיירים.

תאי לחץ במלדיבים

תאי לחץ המיועדים לטיפול בפגיעות צלילה אפשר למצוא ב- 7 איים באיי המאלדיביים: באנדוס (Bandos); קוראמאתי (Kuramathi); קורדו (Kuredu); קאנדולודהו (Kandoludhoo); שאנגרי לה (-La  (Shangri שבאי ווילינגילי (Villingili), ו בסאן איילנד (Sun Island) שבאי נאלאגוראידהו (Nalaguraidhoo).

צלילה באיים המלדיביים
דירוג הגולשים 5 (1 הצבעה)
Sending

מלאו את הטופס הבא

ונשוב אליכם במהירות!